"Ne félj a gondjaidtól, hanem üzenetnek tekintsd őket. Lehetőségnek arra, hogy tisztábban láss, és ezáltal erőteljesebben birtokold az életedet, mint eddig. Megértsd, mi a jelentősége annak, hogy te is itt vagy a földön."

Kornis Mihály

2013. június 9., vasárnap

Fruktóz malabszorpció

El vagyok maradva a blogolással. Már 1 hónapja, hogy Marcipánnal kilégzési teszten voltunk, amin minden reményem ellenére kijött, hogy a gyümölcscukorra is érzékeny. Gyümölcscukor elsősorban a gyümölcsökben van, de a zöldségek is tartalmaznak, s hogy a helyzet még bonyolultabb legyen, a kristálycukor, nádcukor, méz, barnacukor szintén. Így minden cukros és gyümölcsös étel is tiltólistára került, amiből a cukor engem nem zavar, mert eddig se fogyasztott Marci cukrosat, de a keksze és a kedvenc vegetáriánus zsírja almasűrítményes volt, a gyümölcsöt nagyon szerette mindig, a lekvárt én szerettem volna bevezetni.
Jó 1 hónap távlatából írni, mert azóta már tisztult és rendeződött a helyzet bennem, a kezdeti elkeseredésem már rég elmúlt, jártunk dietetikusnál, kaptunk fruktóz táblázatot és napi 1 gr fruktózt engedélyezett.
Sajnos Marcinál nem jutottam még odáig, hogy számoljam a fruktózt, örülök, ha enni tudok adni neki. Elég nehéz egy olyan gyereket változatosan és az életkorának megfelelően táplálni, aki a gyümölcscukor mellett minden fő fehérjére is érzékeny. Ami biztonsággal nem tartalmaz fruktózt, az általában a hús vagy tej, búzában van kevés, tehát minden, amire allergiás.
Jelenleg csak annyira figyelek, hogy teljesen visszavettem a gyümölcsfogyasztását, a gyümölcssűrítményes kekszet és vegazsírt, az édes zöldségeket. A gesztenye és kókusz fruktóztartalmát nem találtam sehol, de a gesztenyét nem merem adni, mostanában minden édeset kókuszosan készítek. Édesítésnek a xilit, eritritol, stevia és szőlőcukor használhatóak, annak idején felfedezett rizsszirup fruktóztartalma is szinte nulla, úgyhogy jelenleg lekvár és méz helyett ezt kapja, 2 naponta eszik rizsszirupos kenyeret. Nagyon élvezi!
Sajnos már lassan hónapok óta nem tünetmentes, de kezelhető szinten tudom tartani és ismét nagyon jól fejlődik, hízott 1 kg-ot és nőtt 1 cm-t az utóbbi 2 hónapban. Beszereztem vadhúsokat, amiket ciklusosan fogyaszthat, így fácánt, vadkacsamellet készítek, a halat heti kétszer simán bírta, így ezt háromra emeltem, s marad a heti 1 csirkehús. Ezzel a hét napjait már le tudom fedni úgy, hogy minden nap kapjon húst, ami a fehérje miatt nagyon fontos, ugyanis a tápszert semmilyen módon, semmibe rejtve nem fogadja el.
Zsírnak a dietetikus javaslatára bevezettük a libazsírt, majdnem minden nap eszik zsíros teljes kiörlésű élesztőmentes tönkölykenyeret.
Én most kekszsütésre adtam a fejem, mert a már jól bevált sütőtökös keksz magas fruktóztartalmú volt, a boltban kapható kekszek mind fruktózosak. Csak a Müllerben kapni rizsszirupos gluténmentes kekszet, az ára a csillagos ég, úgyhogy kísérletezek keksz téren. Addig is sós kekszeket kap (szintén a Müllerben tudok venni teljes kiörlésű tönkölykekszet, cukormenteset, és a bioboltokban kapok még sós kekszeket tönkölyből). Valami édes kekszer viszont szükség van, pláne, mert az összes édesség iránti vágyát a gyereknek most a rizsszirupos kenyér és a xilites rizstej teszi ki. Néha készítek tejberizst vagy tejbegrízt, de nem igen tudok mit rátenni, hiszen a kakaóra is allergiás, a karob por is fruktózos..., nem könnyű eset.

Összegzem, hogy miket nem ehet/ehet:
Tilos: tej, szója, háziállatok húsa (és azokból készült termékek), búza, rozs, zab, fruktóz (és fruktóztartalmú édesítő), édes gyümölcs, krumpli
Alkalmanként ehet (4-5 naponta): csirkemell hús, vadhúsok, hal (2-3 naponta), kukoricából készült ételek (kukoricapehely, kukoricalisztes étel....)
Ehet: gluténmentes gabonák, teljes kiörlésű tönköly, alacsony fruktóztartalmú zöldségek, fruktózmentes édesítők, kókusz, gesztenye (fruktóztartalom figyelembevételével), libazsír, tejmentes margarinok, olajok nagy része, fűszerek
Kipróbálás alatt áll vagy közeli tervbe van véve: fehér tönkölyliszt, durumliszt, tojássárgája, gomba, dió/mák

Távlati terv a húsok végigpróbálása, ha heti 1 alkalommal tudna enni normál húsokat (pulyka, sertés, marha), az is nagy segítség lenne, illetve szeretném a fehérjéket kombinálni, hogy ne csak egy étkezésre jusson állati fehérje/nap.



12 megjegyzés:

  1. fűszerek közül pl egy mézeskalács fűszerkeverék vajon jöhet nektek? Vagy csak fahéj? hogy ne csak a kókusz legyen...És az előbbivel máris lehet bögrés sütit csinálni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fahéj mehet, tejbegrízre azt szórtam a múltkor és csináltam már fahéjjas csigát is, de annyira nem szereti, sajnos. Mézeskalács fűszerben nem tudom, mik vannak, ha cukormentes, szerintem használhatjuk.

      Törlés
  2. az aromák használata tök jó ötlet! A gombán már én is gondolkodtam, de az is full fehérje, ráadásul nehezen emészthető, nem? Vagy épp ezért lehet jó, mert másféle fehérje? A diót próbálom most én is, a szezámmaglisztet nem mertem, ahelyett. A burgonyáról akartam még írni: nálatok az az IgG vizsgálattal esett ki, ugye? A dokink a konferenciáról hazatérve mondta, csak elfelejtettem írni, hogy az IgG vizsgálatok nem adnak korrekt eredményt, kiderült, hogy azok az értékek normál, allergiát nem mutató egyéneknél is magasabbak lehetnek.

    Mi az a rizsszirup? Hogy néz ki?

    Örülök, hogy sikerült vadhúst beszerezni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gombát az orvos javasolta, épp a fehérje tartalma miatt. A hal is allergén, de bírja, így arra gondoltunk, hogy ami nem eszik szóját, nem kap hormonokat, antibiotikumokat, azt próbáljuk, mint a vadhús és a gomba.
      A krumpli az IgG-n jött ki, de le kell törjelek, mert nagyon megbízható az eredménye. Más ismerőseim gyerekeinél is teljesen bebizonyosodott, hogy azokkal van gond, amik ott kijöttek. Én is bepróbáltam, s valóban, ha 2 nap egymás után krumplit kap, jön a bőrtünet. Így havi 2 alkalommal engedem most, úgy 2 hetente egyszer.

      Rizsszirup rizsből és vízből van, a rizs keményítője van bontva csupán, olyan, mint a méz állagra, színre és ízre is.

      Törlés
    2. hát a gomba biztos jó ilyen szempontból. Annak idején termesztettünk laskagombát, az kicsit undorító: gyakorlatilag egy zsák trágyából nő ki, de a csiperke biztos tisztább. A vadhúst nekem is nehéz elkészíteni: de a 2 legutóbbi alkalommal már Ádám sem volt hajlandó megenni. :(

      Sajnálom a krumplit... nálunk Hannánál a rizs tűnik problémásnak, meg vagyok ijedve, ezt hogy fogom pótolni.

      A rizsszirup tök jó, megnéztem közben! Szuper ötlet!

      Törlés
    3. Hát, Bucinál szinte minden problémás, illetve fogalmam sincs, mitől van szinte mindig apró pöttyökkel tele és nem jó a széklete. Valahogy túl leszünk ezen is. Kitartást nektek is!

      Törlés
  3. Szia, a linzeres teasütiket nem szereti? Azt meg tudod csinálni azokkal a lisztekkel, amiket írtál, xilittel meg növényi margarinnal. Csinálhatsz répás linzert, így abban egy kis korongban minimális lesz a fruktóztartalom. Palacsintát is készíthetsz vaníliás pudinggal (persze tej és gluténmentessel növényi tejjel készítve). Milyen sütit szeret?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Köszi a tippet, sajnos épp az a baj, hogy a csokis sütiket szeretné... Palacsintát szoktunk enni, pufi palacsintát is, épp múltkor volt vaníliapudinggal :) Piskótát lenne jó készíteni, hozzá vanília pudingot, de még nem találtam ki, hogy legyen, mert tojásmentesen almalével csináltam anno, vagy sütőtökösen...

      Törlés
  4. Kedves Emese!

    Érdeklődnék, hogy sikerült-e véghez vinni a diétát és
    hogy sikerrel jártatok-e.
    Mi is szeretnénk IgG-re vinni a kisfiunkat, mert az
    orvosok idáig semmit sem találtak, és
    majdnem minden étkezésnél hatalmasra puffad
    a hasa.:-(

    Köszönettel:
    Judit

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Judit!

      Igen, a diétát sikerült. A fruktózterhelés után egy ideig rosszabb volt a helyzet, de fokozatosan javult, ma már 1,5 év diéta után 1 banán, némi cukrot tartalmazó keksz, pár gerezd mandarin /nap nem okoz gondot.
      Az IgG teszten pozitívnak kapott ételekre is tartottunk fél év szigorú diétát, azóta azokat is kis mennyiségben vissza tudtuk vezetni, jelenleg napi szinten tud enni burgonyakeményítős ételeket, heti 2x zabkekszet, olykor amarántot is.
      Mielőbbi jobbulást a kisfiadnak, remélem kiderül mi okozza a panaszát.

      Üdvözlettel:
      Emese

      Törlés
  5. Nagyon köszönök minden infót, kedves Emese!! Megtalálható vagy még itt? Nagyon nagy segítséget nyújtanak a receptjeid, írásaid. Privátban hol tudnék írni neked- ha nem gond?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Nia, az allergenmentes@gmail.com - ra tudsz üzenni.

      Törlés